Šiuolaikinėje visuomenėje žmogaus poreikiai negali būti patenkinti be transporto. Transportas yra ekonominės veiklos dalis, kuri susijusi su žmonių poreikių tenkinimu (transportas „sukuria naudingą erdvę“ – išlaisvina gamtinius, dirbtinius ir darbo išteklius iš vietų, kur jie atneša mažai naudos, ir pergabena į vietas, kur jų nauda gali būti visiškai realizuota).

Transportas yra gyvybiškai svarbus visuomenei. Jis formuoja mūsų gyvenimo būdą, prisideda prie šalies ekonominės ir kultūrinės plėtros. Visuomenės funkcionavimas labai priklauso nuo transporto sektoriaus paslaugų kokybės.

Vežant įvairių ūkio šakų sukurtą produkciją, transportas nesukuria naujų produktų, o tik veža produkciją, kuri sukurta pramonėje ar žemės ūkyje. Transportas, perkeldamas šią produkciją, atlieka gamybinį procesą − pakeičia šios produkcijos vietą, pristato ją vartotojui. Produkto gamyba tik tuomet galutinai baigta, kai produktas yra pristatytas į vartojimo vietą vartoti arba toliau jį perdirbti. Tai ir yra transporto esmė.

Transportavimas. Tai viena iš svarbiausių logistikos veiklų – užtikrinti produktų judėjimą iš gamybos į vartojimo vietas. Transportavimas suteikia produkcijai vietos ir laiko vertę. Ši veikla apima transporto rūšies bei priemonės pasirinkimą, maršruto nustatymą, konkretaus vežėjo parinkimą ir t. t. Transportavimo sąnaudos, palyginti su kitomis, dažnai yra didžiausios, todėl šiai veiklai turi būti skiriama itin daug dėmesio.

Transporto produkcija yra pats krovinių ir keleivių vežimo procesas. Galutinis jo veiklos rezultatas yra pervežti kroviniai ir keleiviai.

PROFILAKTINĖS TECHNINĖS APŽIŪROS SVARBA

Laiku atliekant profilaktinės techninės priežiūros darbus pasiekiama tokių privalumų:

  • Saugumas. Tiek automobilis, tiek bet koks kitas įrenginys, jei jis yra tvarkingas, užtikrina saugias darbo sąlygas ir jo naudotojui, ir aplinkai.
  • Mažiau gedimų. Mažėja netikėtų gedimų skaičius ir atitinkamai prastovų trukmė, dėl ko didėja naudojamų įrenginių (automobilių) efektyvumas.
  • Ilgėja naudotų įrenginių (automobilių) pardavimo vertė. Tai gali patvirtinti turima serviso knygelė.
  • Didėja įrenginių (automobilių) patikimumas
  • Ekonomiškumas. Tvarkingo automobilio mažesnės degalų sąnaudos. Laiku pakeitus sugedusią automobilio detalę nutraukiama gedimo grandinė, t.y. nebegadinamos kitos automobilio detalės ir taip sutaupoma lėšų, nes vėliau nereikės keisti papildomai sugadintų detalių. Todėl šiuo atveju labai svarbi laiku atliekama automobilių patikra.
  • Ekologiškumas. Mažiau degalų sunaudojantis automobilis savaime yra ekologiškesnis. Jei iš įvairių automobilio agregatų nesisunkia alyva ir nelaša ant žemės – toks automobilis yra ekologiškesnis. Jei automobilis techniškai tvarkingas, jo išmetami deginiai mažiau kenksmingi.
  • Komfortiškumas. Kai nesklinda triukšmas ir įvairūs bildesiai iš automobilio sistemų, toks automobilis savaime tampa komfortiškesnis.

Eksploatacinės savybės, turinčios įtaką degalų sąnaudoms:

Kuro taupymo priemonės krovinių pervežimo transporto priemonėse gali ženkliai sumažinti išlaidas ir padidinti veiklos efektyvumą. Pateikiu keletą pagrindinių priemonių:

  1. Vairavimo stiliaus optimizavimas:
    • Ekologiškas vairavimas apima tolygų greičio palaikymą, vengimą staigių stabdymų ir pagreitėjimų. Tai leidžia sumažinti kuro sąnaudas iki 20%.
    • Vengti per didelių greičių – degalų suvartojimas ženkliai padidėja didesniuose greičiuose, ypač virš 80 km/h.
  2. Reguliarus techninės būklės tikrinimas:
    • Padangų slėgis: nepakankamas slėgis padangose padidina riedėjimo pasipriešinimą, dėl ko degalų sąnaudos gali padidėti iki 5%.
    • Variklio priežiūra: reguliari variklio priežiūra ir tinkamas techninis aptarnavimas užtikrina optimalų degalų naudojimą.
  1. Tinkamos maršruto planavimo sistemos:
    • Maršruto planavimas gali sumažinti nereikalingą ridą ir optimizuoti transportavimo laiką, taip sumažinant kuro sąnaudas.
    • Naudoti pažangius navigacijos įrankius, kurie siūlo trumpiausius ar ekonomiškiausius maršrutus pagal eismo sąlygas.
  2. Krovinio svorio optimizavimas:
    • Transporto priemonės apkrovos optimizavimas: per sunkus krovinys arba netinkamai paskirstytas svoris padidina degalų sąnaudas. Tinkamas krovinio paskirstymas gali sumažinti kuro vartojimą.
  3. Aerodinamikos gerinimas:
    • Aerodinaminės priemonės: Naudojant spoilerius, šoninius apsauginius skydus ar optimizuojant sunkvežimio krovinio aukštį, galima sumažinti oro pasipriešinimą ir iki 15% sumažinti degalų sąnaudas.
  4. Variklio veikimo optimizavimas:
    • AdBlue sistemos: Tai yra specialūs papildai, kurie mažina azoto oksidų emisiją ir pagerina kuro naudojimo efektyvumą.
    • Automatiniai transmisijos režimai: tinkamai parinktas transmisijos režimas gali padėti optimizuoti variklio darbą ir taupyti kurą.
  5. Automatinės kuro valdymo sistemos:
    • Naudoti kuro kontrolės ir valdymo sistemas, kurios padeda efektyviau stebėti sąnaudas, optimizuoti kuro naudojimą ir identifikuoti per didelio kuro suvartojimo priežastis.

Šių priemonių taikymas gali ženkliai sumažinti kuro sąnaudas bei padidinti įmonės efektyvumą, ypač ilgalaikiuose krovinių pervežimuose.

  1. Padangų įtaka:

PadangosPadangų dydis taip pat turi įtakos jūsų automobilio kuro sąnaudoms:

  • Jei padangos per aukštos, lyginant su nurodytomis gamintojo, spidometras netiksliai fiksuoja greitį ir nuvažiuotus kilometrus, dėl to 3–12 proc. kuro sąnaudos būna didesnės už realiąsias.
  • Jei slėgis padangose bus didesnis – padangų pasipriešinimas riedėjimui mažės, kartu mažės ir sąnaudos. Jei slėgis mažesnis – atvirkščiai. Dėl pernelyg žemo slėgio sąnaudos gali išaugti labai pastebimai. Šiaip žiemą padangų pernelyg prisipūsti nerekomenduojama, nes „kietėja“ mašina ir padangų vidurys išdyla greičiau nei kraštai. Tuo labiau reiktų vengti nepakankamai pripūstų padangų. Tokiu atveju daug labiau dyla jų kraštai ir degalų sąnaudos didėja.
  • Kuro sąnaudų priklausomybė ir nuo padangos pločio. Kuo padanga platesnė, palyginti su nurodoma gamintojo, tuo daugiau naudojama degalų jai sukti. Kiekvienas papildomas pločio centimetras prie sąnaudų prideda apie 2 proc. degalų.
  • Padangų gumos kietumas ir pasipriešinimo riedėjimui koeficientas taip pat smarkiai veikia degalų sąnaudas. Daugumos gamintojų jis yra 1,0–1,1. Ypač geros padangos teturi 0,93–0,97 pasipriešinimo koeficientą.
  • Restauruotų padangų jis būna gerokai didesnis, dėl šios priežasties (minkštumo) jos ir daug greičiau sudyla.
  • Netaisyklingas ratų suvedimas irgi gali padidinti sąnaudas iki labai pastebimų dydžių.

2. Tuščio variklio darbas, šildant jį patį ir saloną, taip pat nepadeda sutaupyti degalų. Padidėja sąnaudos.

3. Nemažai kuro tuščiai išdeginama kuriant automobilį, todėl kaitinimo žvakių, kuro ir oro filtrų būklė turi didelę reikšmę. Degalų filtro užterštumas turi įtakos ir siurblio bei purkštukų darbui, kuris taip pat lemia sąnaudas. Vairuotojas šiuo atveju nelabai gali atlikti šių įrenginių patikrą, bet gali diagnozuoti šias priežastis: pvz. „Vairuotojas gali pastebėti dūmingumą, kurio anksčiau nebuvo“

4. Jei žiemą važinėjama trumpais atstumais, neverta stebėtis, kad sąnaudos išauga iki 1,5 karto. Tai nutinka dėl nespėjusių įšilti ir sukuriančių papildomą nemažą pasipriešinimą visuose mechanizmuose esančių tepalų bei užvesti varikliui išnaudotų degalų. Šilumai, taip pat ir degalams taupyti iš dalies ar visiškai uždengiamas aušinimo radiatorius.

5. Norint mieste taupiai važiuoti svarbiausia yra palaikyti kuo artimesnį vidutiniam važiavimo greitį.

6. Reikia vengti tiek staigiai stabdyti, tiek staigiai įsibėgėti, nes staigus akceleratoriaus paspaudimas iš variklio pareikalauja visos jo galios, kuriai sugeneruoti kuras naudojamas dideliais kiekiais. Patyrę vairuotojai žino, kad daug degalų be reikalo išdeginama pasirinkus netinkamą važiavimo maršrutą ar greitį.

7. Žiemą automobilyje stenkitės nevežioti nereikalingų ir vietą užimančių daiktų. Pakrautas automobilis gal pagerintų padangų sukibimą su kelio danga, tačiau taupyti tikrai nepadėtų. Didesnis svoris didina ir degalų suvartojimą.

8. Jei turite galimybę – nuvalykite sniego sankaupas ar ledą nuo automobilio. Šitaip palengvinsite savo transporto priemonę ir nereikės jungti langų šildytuvo. Nes pastarasis veikdamas ilgą laiką prisideda prie kuro švaistymo.

9. Neapkraukite šalto variklio, ypač žiemą. Paleidę variklį, leiskite jam padirbėti tuščiosios eigos sūkiais tam, kad alyva geriau pasklistų po visus svarbesnius tepimo taškus, pvz., į alkūninio veleno atraminius ir švaistiklinius guolius. Staigus pajudėjimas lemia didesnį paviršių dilimą. Tvarkingame variklyje, naudojant visiems sezonams tinkamą, sintetinę alyvą, ji po visus tepimo taškus pasklinda jau po 10 sek., tačiau šis laikotarpis gali prasitęsti iki 1 min., priklausomai nuo variklio būklės, naudojamos alyvos, aplinkos temperatūros ir pan.

10. Trumpam sustodami neišjunkite variklio. Paleidžiant vis iš naujo variklis daugiau susidėvės, nei dirbdamas tuščiosios eigos sūkiais, be to, paleidimo metu maitinimo sistema į degimo kamerą tiekia riebesnį mišinį – ką tik paleidus variklį, alkūninio veleno sūkiai didesni ir tik po kelių sekundžių jie sumažėja iki normalių tuščiosios eigos sūkių.

11. Didelę įtaką šilumai salone ir sąnaudoms turi sugedęs (neužsidarantis ar per anksti atsidarantis) termostatas.

12. Jei smarkiai sninga, geriau važiuokite iš paskos kitam automobiliui, tuomet pirmasis automobilis gaus visą pasipriešinimo jėgą. Sningant automobiliui sunkiau važiuoti dėl pasipriešinimo ir jis priverstas sunaudoti daugiau degalų.